Χρήσιμες πληροφορίες για τις Μπαταρίες

Published In: News Created Date: 2014-09-18

 

Εάν αφήσουμε μια μπαταρία για μεγάλο χρονικό διάστημα άδεια ή λίγο φορτισμένη, τότε μια χημική αντίδραση στις πλάκες σχηματίζει αδιάλυτα κρυσταλλικά οξείδια του μολύβδου (είναι αυτή η άσπρη σκόνη που συχνά βλέπουμε στους πόλους των μπαταριών εάν δεν προσέχουμε να διατηρούνται καθαροί). Αυτή η ουσία γεμίζει σταδιακά την επιφάνια των μολύβδινων πλακών και εμποδίζει της χημικές αντιδράσεις που αποθηκεύουν ή προσφέρουν ενέργεια. Λόγω της διαλυτότητας του μόλυβδου στο νερό και άλλους παράγοντες (διάφορες ακαθαρσίες στο διάλυμα κλπ), η μπαταρία χάνει σιγά σιγά την αποθηκευμένη ενέργεια ώσπου αδειάζει τελείως. Η διαρροή μπορεί να είναι από 1% έως 10% τον μήνα ( 2-4% για μπαταρίες marine και 10% για μπαταρίες αυτοκινήτου). Περισσότερο υποφέρουν οι μπαταρίες που χρησιμεύουν για την εκκίνηση κινητήρων, αλλά το αυτόματο άδειασμα εξαρτάται και από την θερμοκρασία, πχ μια μπαταρία στους 38 βαθμούς σε ένα μήνα χάνει περίπου ένα 7%, στους 27 βαθμούς 5%, ενώ στους 10 βαθμούς μόνο 1%. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να φορτίζουμε την μπαταρία μια φορά τον μήνα όταν δεν την χρησιμοποιούμε ώστε να είναι φορτισμένη πάνω από το 80%. Οι πλάκες του μόλυβδου είναι κατασκευασμένες, έχοντας σειρές από τετράγωνες εσοχές (κυψέλες), μέσα στις οποίες πρεσάρονται τα οξείδια του μόλυβδου. Με τον τρόπο αυτό, οι μπαταρίες γίνονται πιο ελαφριές, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η χωρητικότητά τους αφού μεγαλώνει η επιφάνεια των πλακών που βρίσκεται σε επαφή με τον ηλεκτρολύτη. Το μειονέκτημα όμως είναι ότι, εάν κακομεταχειριζόμαστε τις μπαταρίες, τα οξείδια ξεκολλούν και κάθονται στον πάτο προκαλώντας βραχυκύκλωμα μεταξύ των στοιχείων.

 

 

-Έλεγχος Μπαταρίας

Στις μπαταρίες με υγρά πρέπει να ελέγχουμε τη στάθμη του ηλεκτρολύτη κάθε μήνα ή κάθε 1500 χλμ και να συμπληρώνουμε αν χρειαστεί με απεσταγμένο νερό. Στις μπαταρίες χωρίς συντήρηση (κλειστού τύπου) δεν χρειάζεται περιοδικός έλεγχος της στάθμης του ηλεκτρολύτη. Οι μπαταρίες χωρίς συντήρηση έχουν ένα «μάτι» πυκνόμετρου το οποίο δείχνει την γενική κατάσταση φόρτισης της μπατατίας. Ο δείκτης φόρτισης αλλάζει χρώμα όταν μεταβάλλεται η κατάσταση φόρτισης. Για παράδειγμα, ένα μάτι με χρώμα έντονα πράσινο δείχνει ότι η μπαταρία είναι φορτισμένη τουλάχιστον κατά 75%. Μάτι με χρώμα σκούρο ή μαύρο δείχνει ότι η μπαταρία χρειάζεται φόρτιση. Μάτι με χρώμα ανοικτό ή κίτρινο δείχνει ότι η στάθμη του ηλεκτρολύτη έχει πέσει κάτω από το επίπεδο των πλακών και η μπαταρία πρέπει να αχρηστευθεί. Τυχόν προσπάθεια για φόρτιση μπαταρίας που βρίσκεται στην συγκεκριμένη κατάσταση μπορεί να είναι επικίνδυνη.


-Συντήρηση μπαταρίας εν όψει του χειμώνα

Η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας είναι περίπου 60 μήνες. Για να μπορέσει βέβαια να φτάσει η μπαταρία του αυτοκινήτου σας σ’ αυτή την ηλικία, είναι απαραίτητος ο τακτικός έλεγχος και η συντήρησή της. Ωστόσο, το χειμώνα οι χαμηλές θερμοκρασίες καταπονούν ιδιαίτερα το ηλεκτρικό κύκλωμα της μπαταρίας.

Για να προλάβετε ενδεχόμενα προβλήματα, μπορείτε να ακολουθήσετε τα παρακάτω απλά βήματα:

1. Η μπαταρία πρέπει να προστατεύεται από την πιθανότητα παγώματος. Η σωστή φόρτιση αποτελεί καλό μέτρο ενάντια στο πάγωμα. Ένας επίσης απλός τρόπος για να προφυλάξετε την μπαταρία του αυτοκινήτου σας από το ψύχος είναι να το παρκάρετε σε κλειστό και θερμαινόμενο γκαράζ. Πρέπει να σημειωθεί ότι η επαναφόρτιση, όταν η μπαταρία έχει παγώσει, είναι δύσκολη.

2. Καλό είναι να αποφεύγεται η χρήση συστημάτων τα οποία καταναλώνουν πολλή ενέργεια. Μάλιστα, για να είστε σίγουροι ότι η μπαταρία σας είναι καλά φορτισμένη, επισκεφθείτε ένα συνεργείο για τη σχετική μέτρηση.

3. Προφυλάξτε την μπαταρία από τα άλατα που δημιουργούνται από την υγρασία.

4. Ελέγξτε το δυναμό. Αν δε λειτουργεί σωστά, δε φορτίζεται ικανοποιητικά η μπαταρία.

4. Κρατήστε καθαρούς τους πόλους της μπαταρίας. Προσοχή στη σκουριά, η οποία εμποδίζει την παροχή ρεύματος. Τρίψτε τους πόλους με συρμάτινη βούρτσα, καθαρίστε την επιφάνεια τους από τα υπολείμματα και προστατέψτε τους με το ειδικό γράσο

 

Η επιλογή μπαταριών καθορίζεται από τον τύπο του οχήματος, τον εξοπλισμού του , καθώς και από το κλίμα που επικρατεί στην περιοχή (πχ. πολύ κρύες συνθήκες ,κτλ.).

Tags:

Leave A Comment

Captcha